Eerder al schreven we over de conclusie van een onderzoek door de consumentenbond waaruit bleek dat Aziatische auto’s vaak betrouwbaarder zijn dan Europese auto’s zoals die van het Duitse Audi of Franse Peugeot. Dit was overigens geen compleet nieuwe conclusie want dit is ook al uit onderzoeken van andere jaren gebleken, gedaan door de consumentenbond.
Toch vinden we dit een vrij opvallende conclusie. Dus leek het ons interessant om te zien of deze conclusies ook getrokken kunnen worden uit de cijfers van de Nederlandse pechhulp diensten. Uit de cijfers van Route Mobiel is een top 20 gemaakt met de meest pechgevoelige auto’s:
Merk | |
1 | RENAULT |
2 | VOLKSWAGEN |
3 | FIAT |
4 | PEUGEOT |
5 | HYUNDAI |
6 | BMW |
7 | SEAT |
8 | SUZUKI |
9 | OPEL |
10 | AUDI |
11 | VOLVO |
12 | CITROEN |
13 | FORD |
14 | MERCEDES |
15 | MITSUBISHI |
16 | MAZDA |
17 | NISSAN |
18 | SKODA |
19 | TOYOTA |
20 | KIA |
Bron: Route mobiel
De cijfers zijn gebaseerd op pechmeldingen van Route Mobiel klanten. Hierbij zitten dus ook meldingen die niets met de betrouwbaarheid te maken hebben, zoals het tanken van verkeerde brandstof of iets dergelijks. Aangezien dit type pechmeldingen gemiddeld slechts voor een klein percentage deel uitmaakt van alle meldingen is de invloed hiervan niet groot.
Net als bij het onderzoek van de consumentenbond doen Renault en Peugeot het slecht, evenals Volkswagen. Hyundai lijkt niet zo betrouwbaar te zijn als het onderzoek doet geloven. Wanneer je deze top 20 naast de eerdere lijstjes legt kun je hier toch wel een aantal merken uithalen waarbij je wellicht nog eens wat langer nadenkt voordat je daarvan een dergelijke auto (tweede hands) aan wilt schaffen en waarbij je in ieder geval voorzien wilt zijn van een pechhulpverzekering.
Begin met pechhulp vergelijken om te zien wat voor jouw situatie de beste pechhulpverzekering is.
Dr Stat zegt
Deze lijst is zinloos omdat hij niet afgezet wordt tegen het aantal auto’s dat van een bepaald merk op de weg is. Als er van merk A 1000 wagens rondrijden en er 10 met pech langs de weg komen zal dit slechter scoren in dit lijstje dan een merk waar er 10 van rondrijden waar er 5 pech van krijgen.
Gerben zegt
Heb een VW Vento uit 1997 met nu 216.000 op de teller. Heb de auto nu 15 jaar in mijn bezit. Het is een probleemloze auto, 1 x stil gestaan omdat de bobine het begaf, gelukkig was dat vlak bij huis. Voor de rest geen problemen, mede omdat er weinig elektronica op zit. VW stond altijd garant voor degelijke auto’s, totdat in 2005 de FSI en later de TSI motoren hun intrede deden. Pech aan de lopende band.
Pedro zegt
ben al 4 jaar in het bezit van een Peugeot 307 SW
tot heden geen problemen mee
rijgedrag en omgang met een auto is ook bepalend lijkt mij
auto krijgt jaarlijks de nodige aandacht maar dat is bij elke auto zo
guido zegt
Heb een opel corsa benzine, een goede auto, zonder problemen, nu 13 jaar oud, behalve gewoon onderhoud en paar kleine herstellingen; Franse wagens staan minder goed aangeschreven, zeker veel electrische storingen mogelijk, maar slechte wagens zijn er niet meer.
A. Caspar zegt
Ik rijd nu een Daihatsu Cuore van 2013, volgens een monteur van de ANWB een auto waar nooit problemen mee zijn, maar wel roestgevoelig blijkt bij de APK. Goedkoop, licht blik volgens die monteur.
Bram Kole zegt
Als ik met mijn hond loop tel ik uit verveling wel eens waar alle auto’s vandaan komen die ik tegen kom. tweederde is europees en een derde komt van buiten Europa. Voor zover ik het zie maakt het niet eens echt uit of je in een wat duurdere wijk loopt of een goedkope wijk. In goedkope wijken zie je alleen oudere auto’s.
Als ik de lijsten lees vraag ik mij af of het aantal auto’ s dat verkocht is afgezet wordt tegen het percentage pechgevallen, of dat men puur kijkt naar het aantal pechgevallen ongeacht hoeveel ervan rondrijden. In het laatste geval is het logisch dat je minder Jappen tegenkomt, stomweg omdat er minder van rondrijden.
Ik heb altijd oude auto’s gereden zowel uit Japan, Korea, Duitsland en Frankrijk. Ik heb niet het idee dat ik met de Aziatische auto’s minder problemen had als met de Europese auto’s.
Misschien houden ze met de cijfers rekening met het aantal wat er daadwerkelijk rondrijdt, het zou mij echter niets verbazen als dit niet zo is en dan zijn deze cijfers totale onzin.
Maarten zegt
In de top tien van dit inderzoek naar meest pech gevoelige auto’s staan 5 Duitse automerken… . Verder valt op dat merken als Alfa Romeo en Citroen het kennelijk aanmerkelijk beter doen. Mijn eigen ervaringen met Franse en Italiaanse en Zweedse auto’s zijn overigens positief.
Nog een advies in de vaak verhitte discussues over Duitse auto’s en alles wat niet Duits is:
Lees bladen als Autoweek niet meer. Deze bladen hebben zich afhankelijk gemaakt van de Duitse auto industrie en zijn niet objectief meer.
Al eens op de autobahn gekeken? Wat wil ik hier mee zeggen is dat er vaak in duitse autos wat steviger wordt gereden.
De jappen sjoemelen ook en dit zie ik zeer weinig in de bladen.
Dus waar blijft hier de objectiviteit?
Als je daarnaast na de totale energiebalans kijkt( incl het maken) dan komen de gesubsidieerde rijstschotels er een stuk slechter van af. Maar laten we lekker politiek correct blijven en onze europese autoindustrie kapot maken.
TOYOTA 4EVER !! Ik zou zeggen kijk maar eens op de sloop welke merken er allemaal liggen, en zoek maar eens naar een Toyota ?
Valt mij op dat je oraktisch geen oudere volkswagen passat’s ziet rijden. Allemaal olieverbruik problenen?
“Koop geen Franse meuk..Het is troep”
Nou daar zit ik dan met mijn 4 jaar oude Renault Captur met nu 115.000 km.
Slechte auto? Heeft nog geen enkele foute kik gegeven!
Is misschien slechts een exemplarisch voorbeeld, maar toch….
Ik zal niet roepen dat deze auto troep is, integendeel. Een van de beste auto’s die ik ooit heb gehad.
Zoals zo vaak met het aanhalen van “een onderzoek” roept ook hier het aanhalen van dit onderzoek op zn minst een aantal vragen op, met name vragen omtrent het al dan niet juist interpreteren vh onderzoek. Heel veel “wetenschappelijke” onderzoeken worden al verkeerd geinterpreteerd, zeker in de media (denk aaan het massaal uitbannen van alle soorten vet uit ons voedsel, terwijl goede vetten juist van levensbelang zijn, enz enz). Bij dit onderzoek is er iets gemeten, maar de vraag is wat. Als de lijst is opgesteld aan de hand van absolute aantallen individuele pechgevallen dan eindigen idd merken als Renault, Peugeot, Opel en Volkswagen al hoog; er rijden er daar immers in NL zeer veel van rond, zij behoren tot de best verkopende merken. Indien er echter percentages van het totale aantal rondrijdende auto’s per automerk wordt weergegeven aan pechgevallen, is het beeld al betrouwbaarder. Daarnaast zal er ook in heel veel gevallen meespelen bij een groot aantal automerken (en daarbinnen zelfs per type), dat zich een specifiek type persoon/groep consumenten zich tot dit merk/type auto aangetrokken voelt, met bijvoorbeeld daarbij horend rijgedrag, weggedrag, manier van onderhouden van de auto, enz. Het hanteren van alleen het percentage an sich zou dan nog steeds niet het enige aanknopingspunt zijn voor een oordeel over de betrouwbaarheid van een merk of type (in elk geval niet bij aanschaf van een nieuwe af-fabriek auto zou dat dan het enige obverweginspunt hoeven te zijn; bij tweedehands auto’s zou het wel meer zeggen over de staat van de meeste auto’s van dat merk/type). En zo kunnen we nog wel even doorgaan….Maar bij gebrek aan overige info is een dergelijk onderzoek best interessant. Maar realiseer je wel dat een juiste interpretatie nog zo simpel niet is…
Als ik een auto langsde kant zie is het een Frans merk
Niet omdat er zoveel rondrijden maar gewoon dat ze slecht zijn
Ik rij mijn hele leven al Toyota en heb pas mijn 4e auto in 23 jaar tegen mijn vrouw die al 27 Franse auto’s versleten heeft met alle denkbare mogelijke mankementen vaan weg gesleept.
Advies:
Koop geen Franse meuk .. Het is troep
Compleet onzin verhaal,ik rij redelijk veel en wat ik het meest met pech zie staan zijn duitse merken.
Zelf rij ik mijn 3e peugeot en mijn ervaring is positief,het is natuurlijk wel van groot belang hoe je met de auto omgaat.
Toyota is een goede auto maar ook dit merk heeft zijn zwakheden,zoals de vele problemen met dieselmotoren, en ze zijn recordhouder in de terugroepactie’s. Kwaliteit af fabriek ook niet geweldig.
Als ik naar de verkoopcijfers kijk is het zo dat van de zgn betere auto’s er maar weinig worden verkocht.dit zegt toch ook wel iets over de betrouwbaarheid van de onderzoeken en lijstjes
Kijk naar de resultaten van de Duitse en NL- wegenwacht….
Zelden een Toyota… maar ook Daihatsue is top, we hebben een Sirion2, wel das wel heel veel beter dan een vergelijkbare Renault qua prijsklasse.
Jouw argumenten tav Toyota
* Toyota is een goede auto : goed om dat bovenaan te zetten, je punt is gemaakt….
* maar ook dit merk heeft zijn zwakheden: noem mij een auto zonder een enkel probleem…
zoals de vele problemen met dieselmotoren: ik geloof dat er de laatste tijd iets was met diesel motoren van heel veel andere merken… Overstijgt jouw mening dat dit probleem? Kun je dat Toyota probleem onderbouwen
* en ze zijn recordhouder in de terugroepactie’s: dit kun je ook anders uitleggen, verantwoording nemen als er iets aan de hand is, dus positief…
* Kwaliteit af fabriek ook niet geweldig.: Hier kan ik onderbouwing niks mee. Als er een fabrikant is waar de specs van de onderdelen goed vast liggen en nauw zijn, dan zijn zij het wel.
Ben dus benieuwd naar de onderbouwing van de diverse stukjes.
Akkoord. Ik 5e auto in 44 jaar. 1 Franse auto. Niet tevreden. Koop Duits of Aziatisch. Franse wagens wel verbeterd. Vooral PSA. Mijn auto opel is 13 jaar.
Waarom is je vrouw zo dom dat ze geen Toyota koopt dan ?